Väärinymmärrysten meri

Viestintä on vaikeaa. Todellakin. Tilasin juhannuksen alla keskiviikkona tuoretorilta mansikoita. Puhelimeen vastannut kertoi, että mansikoita tulee vasta perjantaina ja johtuen kylmistä säistä hän ei osannut sanoa, saavatko he tilaamaani määrää. Ystävällisesti hän kuitenkin lupasi selvittää asian ja soittaa. Upeaa palvelua – jälleen kerran.

Keskiviikko taittui iltaan ja olin tyytyväinen. Kukaan ei ollut soittanut. Ei siis tarvinnut vaivata ystäviä tuomaan mansikoita muilta tuoretoreilta. Perjantaina lähdin hyvissä ajoin ennen puolta päivää hakemaan mansikoita. Huomasin siinä lähtiessäni, että joku oli yrittänyt soittaa jo aamusella. Vastaajassa odotti epämiellyttävä yllätys. Tuoretorilta oli soitettu, että mansikoita ei ollut tilaamaani määrää. Hämmennyin ja rehellisesti sanottuna ärsyynnyin. Miten voi olla, että asiasta ilmoitetaan vasta nyt – noutoaamuna!

Puhelinsoitto tuoretorille ja keskustelu vielä paikan päällä paljasti, miten vaikeaa viestintä on. Olin tehnyt viestistä ”selvitän ja soitan” oman tulkintani: ”soitan tavarantoimittajalle ja palaan asiaan vielä tämän päivän aikana”. Tuoretorin myyjä puolestaan tarkoitti ”kun mansikat perjantaina saapuvat, soitan ja kerron, kuinka paljon niitä saimme”.

Tarinani on varsin harmiton ja arkinen esimerkki siitä, millainen väärinymmärrysten meri viestintä onkaan. Teemme jatkuvasti nopeita tukintoja toinen toistemme puheesta – yleensä omaksi parhaaksemme – ja ellemme varmista yhteistä ymmärrystä, on väärinymmärrysten riski suuri. Harmilliseksi tilanne muuttuu siinä vaiheessa, kun alamme tehdä tulkinnoista yleistyksiä, jotka ohjaavat havaintojamme ja toimintaamme jatkossa. Itse olisin voinut leimata koko tuoretorin ja sen palvelun huonoksi ja ostaa mansikkani jatkossa muualta – vain oman yksittäisen tulkintani perusteella.

Usein on myös uskomattoman vaikeaa luopua omasta tulkinnastaan ja myöntää, että asian voi nähdä myös toisin. Oleellista on pyrkiä selkeyteen ja yksiselitteisyyteen ja omien tulkintojen tarkastamiseen. Minäkin olisin voinut heti kysyä tuoretorin myyjältä, milloin hän varmistaa mansikoiden saatavuuden, eikä mielipahaa olisi päässyt syntymään. Tässäpä meille kaikille ikuinen elämän kotiläksy: havainnoi millaisia tulkintoja teet arjessa toisten sanomisista, mihin perustat tulkintasi ja kuinka sitkeästi haluat pitää niistä kiinni vielä silloinkin, kun huomaat, että toisen näkemys ei vastaa omaasi.

 

Jaa tämä artikkeli

Maarit Tiililä
maarit(at)tiilila.fi
Puh. +358 40 516 3321

Maarit Tiililä Oy
Kanavaranta 11 C 18,
00160 Helsinki

Y-tunnus 2215032-5

Haluatko minut puhumaan tilaisuuteesi? Ota yhteyttä. Rakennetaan yhdessä tarpeitanne vastaava innostava ja vuorovaikutteinen puheenvuoro.